donderdag 26 februari 2009

************ De Nieuwe Demiurg ************

[klad; voor één keer dat ik aan een gedicht "werk":
geïnspireerd door Leonard Cohen's The Future]

Meisje, baby, Jongens achter het Beeld,
en alle Zondebokken

Laat mij je traumas
griffen in je oog dat alles ziet
En uiteraard in je hand die sms-t
Die het zweet van gesloten deuren veegt
Laat mij je nieren
verzilveren op de markt van Diest
en op Times Square

Laat mij wat rest aan Amazone indianen
hun verjaardag vieren
in Poolse wodka met goudschilfers
Ik zal hen voorlezen uit de Bijbel
uit de Koran en het Communistisch Manifest
Ik zal hen de dao tonen
En de villas in Tervueren
De fel bevochten grenzen van BHV
Ik zal met hen kaarsen branden
De dag dat de dwazen het Licht doven
Voor die éne onvergetelijke Nacht

Laat mij doen en laten
Zoals het Mij belieft

En eer Mij als was ik Hem
De Ene, de Vele, deze zonder Grenzen
Zonder wet noch moraal
Maar met een goed gevulde maag
Laten wij de Maag eren
En vergeten wat toch nooit is geweest

Leer het Vergeten Oefen het Vergeten
aan het strand van Scheveningen
Op de Zeemachtbasis van Antartica
Slacht er 2000 pinguïns af
Ze storen het Evenwicht en de Evenwichtigheid
En al wat mensen niet vreemd is

Laat mij je warme dromen inpakken
En versturen naar de Andromedanevel

Verweer je niet
......

Geen opmerkingen: