dinsdag 9 december 2008

Athene 6-9 dec. 2008






het was zaterdag
en het werd zondag
en het werd maandag
en nu wordt het dinsdag

naamlozen stijgen
als hollende damp
op
uit éénrichtingsriolen
- de neonkleurige namen
teruggedreven
naar de vorige eeuw
dé eeuw, het smeulen
van die koppige eeuw die
levensgevaarlijk gewond
zich eeuwig en eindeloos
oneindig
verder slepen wil

en ze zijn geslachtsloos
maar duivels en vurig
en hondsdol
als verlangen
dat al jaren tevoren
in verlegen dalen is ontbrand -
verdoken in ingehouden adem
verborgen onder
sexy slips en t-shirts
- de goden die
de eruptie van de Olympus
hebben overleefd
smelten in de
dromerige hitte
in de nevel
van wat niet is te voorzien
ook niet voorzichtig is

in de stad houdt geen bank zich rechtop

en het grimmige
glimmende gelaat
van de kreunende Staat
krimpt en zwelt en krimpt
als een middeleeuwse accordeon

ik zie en ik hoor tussendoor:

The Man:
"Whatever it is she's told you,
Whatever it is I was,
This is me now. What else can I do?"
The State:
"This isn't him."
The State:
"Miss, excuse me miss,
Do you know this man?"
The Woman:
"Yes. I know this man."
[Hal Hartley "Amateur", 1994]

horden Nero's
oefenen hun lier
nachtenlang zullen ze
bij dag
zingen op de dake
n
de schaduw van
de vlammen
en van de kannibalen
heeft de kreupele kerstman
reeds bijgebeend

herakleitos herakleitos
de schreeuw
redt dionusos' duisternis
en ontwaakt in gebalde longen

een schreeuw die schreeuwt
die verlamt plus verbijstert
en het balkon

met de vloer gelijk maakt

de dans hijgend en ongeduldig
houdt zich klaar

ζ









[dinsdag 9 dec. 2008; 2:53]

3 opmerkingen:

Suzanne zei

Woorden, ik heb er niet voldoende in voorraad om te schrijven wat ik vind...
'verwonderde bewondering'

eric rosseel zei

"verwonde" misschien ?

Anoniem zei

eerste stuk vind ik heel erg goed, het tweede wat minder... toch een goed gedicht om de stilte te doorbreken :P

The Stranger