maandag 29 december 2008

Zelfs Karpers Schrijven Gedichten

En zelfs met een onmiskenbaar talent !!!

40 jaar zonder tranen...
voor Maurice en voor Perre
Niet de kleren van de keizer,
maar jouw stof kruipt reeds in mij,
zo stonden wij naakt tegenover elkaar,
1948 de oorlog voorbij,
in de sneeuw van december,
op je rode fiets,
en ik later tussen je sterke schouders,
om bundels hout te binden,
en de boeren die moe waren,
de sneeuw kraakte onder je wielen,
en we wachten op de wroedheer,
de vrouw die je liefhebt heeft pijn,
dwars in haar baarmoeder,
in een leeuwekuil ben ik
geboren.

En later werd het lood
en het koper van de luchtbeenhouwers verborgen,
tussen de paarden die de Duitsers van je vader stalen.

Rechtlijnig
als de sporen van de treinen,
die reden door jouw vaste hand.
Stroper en kattekoppenjager.
Ik hoorde de verhalen en kende de vetes,
van de smokkelaar en de onvoorzichtige partizaan.

Waarom heb je de vrouw,
die mij in de wereld wierp,
zo bemind en zo gehaat,
hard waren de slagen,
toen je me beroofde van haar tranen,
en ik naar adem snakte.

Zelfs in november valt de sneeuw,
als onze zonen worden geboren.

(September 2000)

2 opmerkingen:

Ti lli zei

Dat er in zo'n klein vissebrein zoveel talent kan zitten!

Anoniem zei

deze is erg goed!

ts